#Hashtag Pazarlaması

Comments off

Ocak 2015 sayısında Turkishtime Dergisi’nde yer alan kapak konusu Hashtag Pazarlaması konusunda, digiMucit Ajans Başkanı’mız Hakan Genç ile yapılan röportajın tam metnini sizlerle paylaşıyoruz. Ekonomi ve iş hayatından güncel gelişmelere yer veren Turkishtime Dergisi’ni aylık olarak takip edebilirsiniz.

Röportaj

Turkishtime: İlk kez Chris Messina tarafından kullanılan hashtagler, bugün sosyal medya iletişiminin ve dijital pazarlamanın önemli bir parçası haline geldi. Bunun nedeni nedir?

Hakan Genç: Son yıllarda hashtag # işaretini internet üzerinde sürekli görüyoruz. Günümüz internet kullanıcıları için bu işaret her şeyden önce Twitter’ı hatırlatıyor. Bununla birlikte, 90’lı yıllarda internet kullanmaya başlayanlar bizler için internet iletişiminde bu işaretle karşılaşmamız IRC sohbet odaları zamanına denk geliyor. IRC sohbet odaları, belirli konular etrafında toplanan ve interaktif iletişim kurulan mesajlaşma kanallarıydı. Bu iki özelliği, interaktif ve tematik olmasını, günümüzdeki hashtag kullanımı için de söyleyebilirim.

Twitter’daki mesajlaşmanın 140 karakter ile sınırlı olması, bu mecrada yeni kapıları araladı. Twitter’da hashtag kullanımı sayesinde belirli bir içerikteki mesajların gruplanması, yeni kişilere ulaşılması ve arama sonuçlarının iyileştirilmesi sağlanmış oldu. Burada söylediklerimi dijital pazarlama için örneklendirecek olursak, doğru kurgulanmış bir hashtag çalışması ile markanın mesajının bir paket halinde ve dağılmadan internet üzerinden yayılması, hedef kitlede yeni müşterilere ulaşılması ve markayla buluşmak isteyen kişilerin karşısına doğru marka kimliği ile çıkılması sağlanıyor.

Turkishtime: Şirketler sosyal medya stratejilerini oluştururken nelere dikkat ediyorlar?

Hakan Genç: Bir marka için sosyal medya stratejisi oluştururken bizim için en önemli konu, sosyal medya kullanımının markanın genel pazarlama planına entegre olarak kurgulanmasıdır. Sosyal medya kendi kural ve dinamiği olan bir mecra olmakla birlikte, buradaki iletişimin her aşamasının markaya değer katması gereklidir. İlk tavsiyemiz, sadece sosyal medyada olmak için sosyal medyayı kullanmanın, kısa vadede faydasız, orta vadede ise marka kimliğine zararlı olduğudur.

Stratejiyi oluştururken, markanın ve şirketin kurum vizyonunu ve pazarlama hedeflerini öğrenip ardından marka için uygun olan sosyal medya kanallarını belirliyoruz. Örnek vermek gerekirse, mağaza satışı olan bir marka için Foursquare, eğlence ve müzik sektöründen müşterilerimiz için YouTube ve benzeri içerik paylaşım siteleri, B2B odaklı bir firma için LinkedIn mecralarını sosyal medya stratejisine dahil ediyoruz. Ardından, markaya uygun iletişim tonu ve eylem planı oluşturuyoruz. Bir marka ya da ünlü kişiye ajansımız bünyesinde hizmet sunmaya başlamadan önce, etkin stratejiyi oluşturmak başarılı iletişimin temel kriteri.

Turkishtime: Hashtag kampanyalarını nasıl oluşturuyorlar?

Hakan Genç: Uzmanlık alanlarımız hizmet sektörünün sinema, müzik ve eğlence alt başlıkları, celebrity iletişimi, B2B ve FMCG üzerinden gidersek, bu sektörlerin her biri için farklı yöntem kullanıyoruz. Hizmet sektöründen bahsederken, hizmeti sağlayan kurumun kendi hedef kitlesinin analizini yaparak başlıyoruz. Seçilecek hashtag öncelikle “temiz” olmalı. Bunun anlamı o hashtag kullanılarak rakip bir firmanın reklam çalışması yapmamış olmaması. Ayrıca, siyasi içerikli olarak kurgulanmış hashtaglerin de marka iletişiminde tercih edilmemesi gerekiyor. Firmaların hashtag kampanyası oluştururken sıklıkla yaptığı bir hata ise internet kullanıcısına bir anlam ifade etmeyen kısaltmaların hashtag olarak tercih edilmesi. Hashtag, o kampanyanın sloganı olarak düşünülmeli ve buna göre dikkatli belirlenmeli. Celebrity için sosyal medya çalışması yaparken, o kişinin ünlü olduğu sektörün güncel analizinin yapılması, bizim için en hassas konu. Söyleyecek sözünün olduğu alanlarda görünür olması, olası risk yönetiminin hızlı kontrol edilmesi ve dikey-yatay iletişimin doğru kurulması kişinin ya da markanın sosyal medyada doğru konumlanmasını sağlıyor. Diğer bir örneğimizi ise B2B alanından verebiliriz. B2B müşterilerimiz için kurguladığımız hashtag kampanyalarımızın daha uzun vadede sonuç getirmesine odaklanıyoruz. Böylece, müşterimizin sektör içerisinde rakip firmaların önüne geçip o hashtag ile akılda kalmasını sağlıyoruz. FMCG sektörü sosyal medya ile en yakın çalışan sektör olduğu için, özellikle bu alanda kampanya kurgularken yaratıcılık önemli hale geliyor. FMCG ürün lansmanı yapılırken, farklı mecralarda aynı hashtag ile iletişim kurgulanması ve yüksek etkileşim sağlanması bizim öncelikli hedefimiz.

Turkishtime: Dünya ve Türkiye’den hashtag kampanya örnekleri nelerdir?

Hakan Genç: Etkinlik yönetiminde hashtag kullanımı önem kazandı. Böylece katılımcıların gerçek zamanlı deneyimlerini, online ortamda paylaşması kolaylaştı. Çalıştığımız bazı filmlerin galasını gerçekleştirirken, sadece gala katılımcıların bileceği hashtaglerin duyurulup davetlilerin fikirlerinin öğrenilmesi; lansman süreci gizli ilerletilen niche marketing ürünü için teaser websitesinin hashtag ile desteklenerek farklı mecralarda eşzamanlı merak uyandırılmasını bizden yaratıcı örnekler olarak sunabiliriz. Bununla birlikte, dünya çapında bu yıl sunulan yaratıcı hashtag kampanyalarından beğendiklerimden biri, dünyaca ünlü modacı Marc Jacobs için düzenlenen #CastMeMarc hashtag çalışmasıyla, model olmak isteyen kişilerin kendi fotoğraflarını Twitter ve Instagram üzerinden doğrudan tasarımcıya ulaştırması, “Lütfen, beni ünlü yap!” çağrısının modern ve interaktif bir yansıması. Bu yıl dünya çapında yapılan işlerden en beğendiğim ikinci örneğim ise NASA’dan. NASA, bu seneki Dünya Günü’nde #globalselfie hashtagini kullanarak, dünya üzerindeki farklı noktalardan fotoğraf toplamak için çağrıda bulundu. Yeryüzünün farklı konumlarını gösteren 36.422 katılımcının selfie fotoğrafları interaktif bir dünya haritası üzerine yerleştirilerek, yeryüzünün renkleri modern bir çalışmayla yansıtılmış oldu.